Nelosen kevään Diili -kausi huipentui maanantai-iltana finaaliin.
Suomen vaativin työhaastattelu on saatu päätökseensä, ja Jaajo Linnonmaa julisti maanantai-iltana Diilin voittajaksi 38-vuotiaan helsinkiläisen hotellinjohtajan Aki Keskitalon.
Finaalissa operatiivisen johtajan paikasta Keskitalon kanssa taistelivat Wenla Väärälä ja Tiina Räisänen. Finalistien viimeisenä tehtävänä oli järjestää varainhankintatapahtuma, jolla kerättiin rahaa nuorten unelmiin.
Jokaisen finalistin suoritus keräsi Jaajon neuvonantajilta Noora Fageströmiltä ja Toni Lähteeltä ylistystä.
– Aki, sinussa minulle isoin juttu on todella suurten kokonaisuuksien hallitseminen. Sä osaat jäsentää ne hirveän nopeasti ja sulla kynä sauhuaa saman tien. Sulla on myös älytön kontaktiverkosto, mutta sillä tavalla, että ne kaikki arvostaa sua ihan älyttömän paljon ja se on hyvin poikkeuksellista, Toni kehuu.
– Kaikki haluaa tehdä sun kanssa yhteistyötä ja antaa sulle projektinjohtajuuden, koska he haluavat voittoon, Noora lisää.
– Te kaikki kolme olette kyllä päässeet näyttämään, mistä teidät on tehty, Jaajo toteaa juuri ennen voittajan julistusta.
Jaajon paljastettua valinneensa Akin operatiivisen johtajan tehtävään, Aki liikuttui kyyneliin ja kiitti vuolaasti koko johtoryhmää ja kilpakollegoitaan.
– Ihan hämmentyneenä. En ihan ymmärrä mitä tässä äsken tapahtui. Mä koen, että mulla on paljon enemmän työkaluja jatkossa eri tehtäviin. Tää on aidosti ollut sellainen Diilin mittainen oppikoulu, Aki kommentoi.
– Ihan uskomatonta, että saadaan sinunlainen talentti mukaan meidän toimintaan. Mitä kaikkea me tullaankaan tekemään ja saavuttamaan. En malta odottaa meidän yhteistä matkaa, Jaajo huudahti voiton ratkettua.
- Diili saa jatkoa Nelosella ja Ruudussa. Uuden kauden rekry on nyt auki: nelonen.fi/osallistu
Diili TV-formaatti
”Diili” on televisioformaatti, joka on saavuttanut suurta suosiota eri maissa ympäri maailmaa. Alkuperäinen ”Diili” -formaatti kehitettiin Yhdysvalloissa ja sen loi tuottaja Mark Burnett. Ohjelma on sekoitus liike-elämän kilpailua, tiimityötä ja strategista ajattelua.
”Diili” asettaa joukon kilpailijoita erilaisiin liike-elämän haasteisiin ja tehtäviin. Kilpailijat jaetaan usein kahteen tiimiin, jotka kilpailevat toisiaan vastaan. Heidän tavoitteenaan on suoriutua erilaisista liiketoimintaan liittyvistä tehtävistä, kuten myyntikampanjoiden suunnittelusta, markkinatutkimuksista, mainonnan luomisesta ja neuvotteluista.
Jokaisen tehtävän jälkeen joukkueet esittelevät suorituksensa ja tuovat esiin niiden vahvuudet ja heikkoudet tuomaristolle. Tuomaristo koostuu yleensä liike-elämän vaikuttajista ja tunnetuista bisnesguruista, jotka arvioivat kilpailijoiden suoritukset ja tekevät päätöksiä.
Joka jaksossa yksi tai useampi kilpailija saa lähteä kisasta, kun heidän suorituksensa ei täytä tuomariston odotuksia tai he eivät pärjää tarpeeksi hyvin tehtävässä. Voittaja, eli viimeisenä jäljelle jäänyt kilpailija, saa palkinnoksi usein liiketoimintaan liittyvän mahdollisuuden, kuten rahoituksen oman yrityksen perustamiseen tai työpaikan menestyvässä yrityksessä.
”Diili” -formaatti on herättänyt kiinnostusta katsojissa, sillä se tarjoaa viihdettä, jännitystä ja samalla antaa katsojille mahdollisuuden oppia liike-elämän periaatteista ja strategioista. Se nostaa esiin tiimityön merkityksen, neuvottelutaidot ja kyvyn selviytyä haastavista tilanteista. ”Diili” on myös herättänyt keskustelua ja antanut inspiraatiota monille yrittäjille ja liiketoiminnan ammattilaisille.
Formaatin menestyksen myötä ”Diili” on saanut lukuisia kansallisia versioita eri maissa. Jokainen versio räätälöidään kyseisen maan yleisölle sopivaksi, ja siihen saatetaan sisällyttää paikallisia yrityksiä, julkkiksia tai erityisiä liiketoiminta-alan haasteita.
”Diili” on todistanut, että liike-elämän kilpailun ja viihteen yhdistelmä voi olla suosittu ja opettavainen televisioformaatti, joka houkuttelee katsojia ympäri maailmaa seuraamaan kilpailijoiden taistelua menestyksestä liike-elämän kentällä.
2 kommenttia artikkeliin ”Tässä on Diilin voittaja! – ”Ihan uskomatonta, että saadaan sinunlainen talentti mukaan meidän toimintaan””