JJ ja ”Wasted Love” veivät Itävallan voittoon – Erika Vikman ja KAJ hurmasivat yleisön omilla tavoillaan

Kirjoittajan kuva

By Lena

Euroviisujen 2025 finaali Baselissa sai miljoonat television ääreen jännittämään suosikkiensa puolesta, ja tapahtuma tarjosi juuri sitä, mitä fanit toivoivat: suuria tunteita, visuaalista tykitystä ja musiikillista monipuolisuutta. Kilpailun voittajaksi kruunattiin Itävallan JJ, jonka dramaattinen Wasted Love keräsi eniten ääniä. Suomi ja Ruotsi eivät yltäneet aivan kärkipaikoille, mutta molemmat vakuuttivat omaperäisillä ja puhuttelevilla esityksillään.


Itävallan JJ – täydellinen yhdistelmä tunnetta ja teknistä taituruutta

Voittoon noussut Itävallan Johannes ”JJ” Pietsch oli finaalin selvä yllättäjä, vaikka hän oli noussut vedonlyöntitilastoissa jo ennen finaalia. Hänen esityksensä Wasted Love jäi mieleen yhdistelmänä oopperamaista laulutaitoa ja modernia pop-estetiikkaa. Tummaan puvustukseen, suurieleisiin käsiliikkeisiin ja tummanpuhuvaan lavastukseen nojannut esitys erottui illan muusta tarjonnasta edukseen.

Kappaleen tarina kertoi menetyksestä ja uudelleenrakennuksesta, ja JJ:n tulkinta oli herkkä mutta vaikuttava. Finaalissa Itävalta keräsi yhteensä 436 pistettä – voittaen sekä yleisön että tuomareiden pisteet. Tämä oli maalle sen kolmas voitto Euroviisujen historiassa, ja ilta päättyi näyttäviin juhliin niin areenalla kuin Wienin keskustassa.


Erika Vikman oli oma itsensä – rohkea, energinen ja säihkyvä

Suomen värejä Baselissa kantoi Erika Vikman, joka on viime vuosina noussut yhdeksi maan kiinnostavimmista artisteista. Kappale Ich komme oli kaikkea, mitä Erikalta voi odottaa – seksiä, särmää ja sanomaa. Lavalla nähtiin neonvaloja, lateksiasuja ja sähäkkää koreografiaa, ja Erikan karisma täytti koko areenan.

Vaikka kappale herätti etukäteen keskustelua jakavalla tematiikallaan, lopputulos oli kiitettävä: Suomi sijoittui 11:nneksi ja keräsi 196 pistettä. Etenkin yleisö äänesti Erika Vikmania innokkaasti, vaikka asiantuntijaraadeilta ei herunut suuria pistepotteja. Hänen esiintymisensä jäi kuitenkin varmasti katsojien mieleen – ja sitä monet pitivät jopa illan rohkeimpana esityksenä.


Ruotsin KAJ toi lavalle hymyn ja löylyt

Jos Suomen esitys oli rohkea ja tulinen, Ruotsin KAJ toi viisulavalle lämpöä aivan eri tavalla. Bara bada bastu oli humoristinen, mutta loppuun asti hiottu kokonaisuus, joka leikitteli saunateemalla, pohjoismaisella estetiikalla ja hauskalla kerronnalla. Lavalla nähtiin puisia lauteita, pyyhkeitä, höyryä ja saunavihtoja – kaikki tämä yhdistettynä tarttuvaan melodiaan ja suomenruotsalaiseen charmikkuuteen.

Trio keräsi finaalissa yhteensä 321 pistettä ja sijoittui upeasti neljänneksi. KAJ:n kepeä lähestymistapa sai hymyn huulille ja tarjosi kaivattua huumoria illan muuten varsin vakavamielisten esitysten keskellä. Ruotsi osoitti jälleen, että se hallitsee viisulavan – oli kyse sitten draamasta tai komiikasta.


Muita huippuhetkiä – Israel ja Viro kilpailun kärjessä

Toiselle sijalle sijoittui Israelin edustaja Yuval Raphael koskettavalla balladilla New Day Will Rise. Kappaleen teemat toivosta ja uudesta alusta yhdistyivät yksinkertaiseen mutta vaikuttavaan lavastukseen. Yuvalin vahva laulusuoritus sai suosionosoituksia jo heti esityksen jälkeen, ja hänen sijoituksensa ei tullut kenellekään yllätyksenä.

Kolmas sija meni Virolle, jonka edustaja Tommy Cash tunnetaan rajojen rikkojana ja performanssitaiteen ystävänä. Hänen esityksensä Espresso Macchiato oli visuaalinen sekoitus dadaistista estetiikkaa ja teknovivahteista rytmiä. Esitys jakoi mielipiteitä, mutta se sai etenkin nuoremmilta katsojilta innostuneen vastaanoton.

Kärkikymmenikköön ylsivät myös Italia, Kreikka, Ranska, Albania, Ukraina ja isäntämaa Sveitsi, jonka oma edustaja jäi niukasti mitalisijojen ulkopuolelle. Espanja jäi kilpailussa kauas kärjestä ja sijoittui 24:nneksi, mikä aiheutti kotimaassa heti keskustelua valintaprosessin uudistamisesta.


Basel onnistui – tunnelma oli lämmin ja kansainvälinen

Euroviisut 2025 saivat kiitosta myös järjestelyistään. Basel osoittautui oivalliseksi kisakaupungiksi, jonka vanhat rakennukset, moderni infrastruktuuri ja vieraanvaraisuus tekivät vaikutuksen sekä kisavieraisiin että kotikatsomoihin. St. Jakobshalle toimi loistavasti areenana, ja järjestelyt sujuivat ilman merkittäviä häiriöitä.

Tekninen tuotanto, lavashow’t ja juontajien rento ote loivat yhdessä hyvän tunnelman, ja finaali oli kaikin puolin onnistunut. Illan aikana nähtiin niin tanssia, tunteita kuin teknistä virtuositeettia, ja mukana oli jälleen kerran se kuuluisa euroviisujen taika.


Kohti vuotta 2026 – Itävalta saa kunnian järjestää seuraavat viisut

Kun ilta päättyi ja konfettisade laskeutui voittajan ylle, yksi asia oli selvää: Euroviisut elävät ja voivat hyvin. Kilpailu tarjoaa edelleen mahdollisuuden uusille äänille nousta esiin, ja se yhdistää eri kulttuureja tavalla, jota harva muu tapahtuma maailmassa kykenee tekemään.

Ensi vuonna Euroviisut matkaavat jälleen Itävaltaan – kolmannen kerran maan historiassa. JJ:n voitto on jo nyt saanut aikaan suurta juhlahumua Wienissä ja muualla Itävallassa, ja odotukset ensi vuoden kisojen suhteen ovat korkealla.

Yksi asia on varma: Euroviisut 2026 eivät tule jättämään ketään kylmäksi.


0 kommenttia artikkeliin ”JJ ja ”Wasted Love” veivät Itävallan voittoon – Erika Vikman ja KAJ hurmasivat yleisön omilla tavoillaan”

Jätä kommentti